Klasy piąte
2021/2022
Wszystkie zdjęcia umieszczone na stronie Szkoły Podstawowej nr 382 podlegają ochronie zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Zgodnie z Art. 81 ust. 1 ww. Ustawy „Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej”.
Zgodę taką posiada Szkoła Podstawowa nr 382 w Warszawie.Wszelkie wykorzystanie i rozpowszechnianie zdjęć bez wiedzy i zgody autorów oraz bez podania źródła zdjęć, jest zabronione.
5b - Wycieczka w Góry Świętokrzyskie
We wtorek 21 czerwca klasa 5b i 7s wzięły udział w wycieczce do jaskini „Raj”, która jest jedną z najbardziej znanych atrakcji turystycznych Gór Świętokrzyskich i jedną z najpiękniejszych jaskiń krasowych naszego kraju. Po drodze zwiedziliśmy Zamek Królewski w Chęcinach i mieliśmy okazję zobaczyć „Dąb Bartek” najpotężniejszy spośród rosnących obecnie drzew tego gatunku w Polsce, nazywany królem Puszczy Świętokrzyskiej.
5d - Red Ridnig Hood
22 czerwca klasa 5d z Panią Anią Domżalską zaprosiła najmłodszych uczniów na szczególne przedstawienie. Treść była dobrze znana wszystkim dzieciom, to baśń Czerwony Kapturek. Tym razem jednak została przedstawiona po angielsku. Okazało się jednak, że dzieci bez trudu rozumiały co się dzieje na scenie, a po przedstawieniu same zaprezentowały swoje umiejętności językowe.
5d - Wycieczka do Bałtowa
27 maja klasa 5d wybrała się do Bałtowa. Odwiedziliśmy Park Dinozaurów, Prehistoryczne Oceanarium, Bałtowskie ZOO, Park Miniatur oraz wioskę czarownic - Sabatówkę. Chociaż pogoda była w kratkę, to i tak nie narzekaliśmy. Bardzo miło spędziliśmy ten dzień i co najważniejsze - razem.
5c i 6a - Wycieczka do Torunia
Po długim czasie pandemii w końcu udało nam się zrealizować swój plan. 16 maja wybraliśmy się na oczekiwaną wycieczkę do Torunia. W programie był seans w nowoczesnym planetarium, zwiedzanie miasta, pieczenie pierników, a nawet rejs statkiem po Wiśle. Wszyscy mogliśmy zobaczyć nowe miejsca, poznać trochę historii a przede wszystkim miło spędzić wspólnie czas.
5s - Formy naciekowe w jaskiniach
Formy krasowe możemy podzielić na te, które są na powierzchni i te w jaskiniach.
Powierzchniowe to: ospa, żłobki, ostańce, zebra, lej krasowy, polje, mogoty, ponor, wywierzysko.Podziemne formy: jaskinia krasowa, kanał krasowy, studnia krasowa, formy naciekowe (stalaktyty, stalagmity, stalagnaty, draperie naciekowe, perły jaskiniowe).
Klasa 5s wykonała przepiękne prace. Możecie tu zobaczyć zarówno stalaktyty, stalagmity, stalagnaty a czasami nawet i wywierzysko czy ostańce krasowe.
Zapraszamy do galerii!5c - Warsztaty kulinarne
8 kwietnia br. klas 5c wzięła w warsztatach kulinarnych, podczas których zostały przygotowane dwa dania: meksykańskie queasadilla z guacamole oraz brownie z lodami. Podczas pracy każdy uczestnik mógł się poczuć jak prawdziwy szef kuchni, każdy miał zadanie do wykonania. Na koniec przyszedł czas na degustację własnoręcznie przyrządzonych, smakowitych potraw, które wszystkim bardzo smakowały. Zachęcamy Was do przeżycia podobnej kulinarnej przygody, naprawdę warto.
5b - Jaskinie
Klasa 5b nauczyła się na lekcji geografii, że Wyżynę Krakowsko-Częstochowską budują głównie skały wapienne. Tworzą one typowy dla tego obszaru krajobraz krasowy. Powstał on w wyniku zjawiska krasowienia, czyli rozpuszczania skał wapiennych przez wodę opadową i zawarty w niej dwutlenek węgla.
Do charakterystycznych elementów krajobrazu krasowego należą głębokie doliny o płaskich dnach i stromych zboczach, skałki wapienne o różnych kształtach oraz malownicze jaskinie.
Formy krasowe możecie zobaczyć na naszych modelach jaskiń.
5d - Jaskinie krasowe
Formami krasowymi na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej są przepiękne i malownicze jaskinie. Zostały one wydrążone w skałach wapiennych przez spływającą szczelinami wodę opadową. W wielu jaskiniach powolne osadzanie się substancji chemicznych zawartych w tej wodzie doprowadziło do po wstania skalnych form o fantazyjnych kształtach. Najbardziej charakterystyczne z nich to:
*stalaktyty, które przypominają zwisające sople,
*stalagmity, czyli słupki wystające z dna jaskini,
*stalagnaty - kolumny powstałe z połączenia stalaktytów i stalagmitów.
To czego nauczyliśmy się na lekcjach geografii wykorzystaliśmy do stworzenia fantastycznych projektów jaskiń. Co jedna, to piękniejsza. Zobaczcie sami.
5a - Formy krasowe
Nie wiem, czy wiecie, że wapienie Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej powstały z muszli i ze szkieletów organizmów żyjących ok. 150 min lat temu w morzach. Mogą być białe, żółtawe lub szare.
W jaskiniach i podziemnych korytarzach często płyną rzeki. Wydostają się one na powierzchnię w miejscach zwanych wywierzyskami. Są to źródła, które dają początek niektórym rzekom Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, m.in. Warcie - jednej z najdłuższych rzek w Polsce.
5c - Krasowienie
Jeśli ktoś z Was zastanawiał się nad tym, co to jest krasowienie, to my już wiemy i chętnie się tą wiedzą podzielimy. Kras, krasowienie, procesy krasowe, procesy rozpuszczania skał (wapieni, dolomitów, gipsów, soli kamiennej) przez wody powierzchniowe i podziemne, prowadzące do rozwoju podziemnej cyrkulacji wód i powstania charakterystycznych form powierzchni Ziemi, zwanych formami krasowymi.
Formy krasowe możemy podzielić na te, które są na powierzchni i te w jaskiniach, Powierzchniowe to: ospa, żłobki, ostańce, zebra, lej krasowy, polje, mogoty, ponor, wywierzysko. Podziemne formy: jaskinia krasowa, kanał krasowy, studnia krasowa, formy naciekowe (stalaktyty, stalagmity, stalagnaty, draperie naciekowe, perły jaskiniowe).
Nasza klasa wykonała przepiękne prace. Możecie tu zobaczyć zarówno stalaktyty, stalagmity, stalagnaty a czasami nawet i wywierzysko czy ostańce krasowe.
Zapraszamy do galerii!
5e - Jaskinie
Jaskinie to bardzo rozwinięta sieć połączonych ze sobą korytarzy, studni, kominów, w których tworzeniu wyróżnić można trzy etapy i typowe dla nich formy krasu podziemnego. Te ostatnie tworzą się wskutek osadzania się węglanu wapnia. W grupie nacieków grawitacyjnych wyróżniamy szereg form, których kształt w znacznej mierze uwarunkowany jest miejscem powstawania nacieku:
- stalaktyty (sopleńce) – formy krasowe kształtem przypominające stożkowate sople, które wiszą u stropu jaskini. Tworzą się w stosunkowo wolnym tempie – 0,1 mm/rok- stalagmity – formy, które powstają na dnie jaskini, najczęściej tuż pod stalaktytami. Podobnie jak stalaktyty, kształtem przypominają kolumny, jednak są nieco niższe od stalaktytów i mają od nich szersze podstawy.
stalagnaty (kolumny jaskiniowe) – połączenie stalaktytu i stalagmitu.
draperie naciekowe (zasłony naciekowe) – zazwyczaj tworzą się na pochyłych ścianach lub stropach. Są zbudowane z kalcytu, w związku z czym są bardzie cienkie.
makarony – cienkie i puste w środku stalaktyty- misy naciekowe – otoczone progami i groblami baseny
- perły jaskiniowe - kuleczki kalcytowe, które powstają w wyniku ruchu wody po dnie korytarza. Wewnątrz perły znajduje się ziarnko piasku, na którym wytrąca się koncentrycznie węglan wapnia. Nacieki mają barwę od żółtej po brązową, zależnie od tego, ile jest w nich związków żelaza.
Część z nich możecie odnaleźć w naszych projektach jaskiń. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.
Do charakterystycznych elementów jaskiń należą stalaktyty, stalagmity i stalagnat. Jeśli chcecie wiedzieć, które jak się nazywają, możecie zobaczyć na naszych pracach.
5d - W Teatrze Capitol
29 marca klasa 5d obejrzała w Teatrze Capitol musical "Dreams".
Jest to historia o współczesnych problemach i wyzwaniach, przed którymi stoją dzieci, młodzież i dorośli.
Przedstawienie miało wartką akcję, punkty zwrotne, dostarczyło wielu emocji i wzruszeń, a młodzi aktorzy zachwycili znakomitą grą aktorską.Po przedstawieniu uczniowie mieli okazję porozmawiać z aktorami - rówieśnikami i dowiedzieć się jak można realizować swoje teatralne pasje.
5b - Wycieczka do Kampinoskiego Parku Narodowego
W piękny jesienny dzień (27 października 2021r.) klasa 5B przeszła z przewodnikiem po okolicznych terenach Parku Kampinoskiego. Podczas wizyty w Domu Pracy Twórczej „Granica” uczniowie wzięli udział w warsztatach kulinarnych związanych ze zdrową żywnością. Każdy wykonał po kilka szaszłyków, które trafiły na grill, a następnie odbyła się ich degustacja. Dzieci świetnie się bawiły podczas gry terenowej „Piękno ukryte w szczególe”, a na zakończenie było ognisko z pieczeniem kiełbasek.
5s - wycieczka do Torunia
W dniu 26 października 2021 r. uczniowie klasy 5s pojechali na wycieczkę do Torunia. Historyczną podróż uczestnicy wycieczki rozpoczęli udziałem w warsztatach własnoręcznego wypieku piernika. Uczniowie wyrabiali ciasto, wałkowali i formowali swoje pierniki. Dzieci wraz z opiekunami zwiedzały gotyckie zabytki Starego Miasta. Zapoznały się z niektórymi legendami związanymi z Toruniem, stanęły pod Krzywą Wieżą, zobaczyły Katedrę św. Janów ze słynnym dzwonem Tuba Dei, dowiedziały się, co kryją w sobie ruiny zamku. Przechadzając się uliczkami tego średniowiecznego miasta natknęły się także m.in. na pomnik Mikołaja Kopernika i rzeźbę flisaka. Dużą atrakcją dla uczniów była również wizyta w obserwatorium astronomicznym w Piwnicach. Wycieczka do Torunia nie tylko wzbogaciła wiedzę o tym mieście, ale także zintegrowała dzieci i dostarczyła niezapomnianych wrażeń.
5c - wycieczka do Muzeum 2 Korpusu Wojska Polskiego w Józefowie
21 października kl. 5C zwiedziła plenerowe Muzeum 2 Korpusu Wojska Polskiego w Józefowie. Podczas wycieczki uczniowie zapoznali się z życiem czołgisty, uczyli się przenosić rannego na noszach, strzelali z broni krótkiej i długiej do celu, wzięli udział w musztrze i wykładzie na temat warunków życia żołnierzy podczas 1 i 2 wojny światowej. Poznawanie historii w aktywny sposób sprawiło wszystkim wiele frajdy.
5d - Warsztaty Pho3nix Kids Poland
15 października klas 5d wzięła udział w warsztatach sportowych zorganizowanych przez Fundację Pho3nix Kids Poland. Dzieci miały możliwość ćwiczyć z Panią Sylwią Kocerką - polska wioślarką, Olimpijką z Londynu, zawodniczkaą Warszawskiego Towarzystwa Wioślarskiego. Pani Sylwia jest brązową medalistką mistrzostw świata (2013) w czwórce podwójnej.
5d - Lekcja historii starożytnej w Muzeum Narodowym
12 pażdziernika 5d uczestniczyła w lekcji "W Egipcie faraonów" w Muzeum Narodowym. Podczas zajęć uczniowie odbyli podróż w czasie do starożytnego Egiptu, żeby poszukać odpowiedzi na pytania związane z historią tego państwa. Dowiedzieli się zatem jak budowano piramidy, czym był sfinks, dlaczego Egipcjanie mumifikowali ciała zmarłych, jak i kiedy odczytano hieroglify. Lekcję wzbogaciły różnorodne eksponaty pochodzące z Egiptu, ilustracje i animacje. Przy okazji uczniowie zajrzeli na dziedziniec Muzeum Wojska Polskiego.
5b - Wystawa Cosmos Discovery
Uczniowie klasy 5B, 28 września 2021r. wzięli udział w wystawie w Muzeum Nowa Praga, która powstała we współpracy z amerykańską NASA, muzeum i centrum edukacyjnym Cosmosphere. Wystawa zawierała setki oryginalnych eksponatów z USA i Rosji, które znajdowały się w kosmosie, unikalną kolekcję skafandrów i prawdziwych modeli statków kosmicznych, promów kosmicznych i rakiet.