foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

ZADBAJ o kręgosłup podczas pracy zdalnej

Podczas pandemii koronawirusa, gdy ograniczone jest wychodzenie z domu, pracujemy zdalnie przy komputerze, a potem relaksujemy się, czytając książki, oglądając telewizję, filmy czy seriale. Wszystko to w pozycji siedzącej.

Co powinniśmy zrobić, żeby po kwarantannie wrócić ze zdrowym kręgosłupem do pracy?

W pierwszej kolejności należy zachować właściwą pozycję ciała podczas pracy. Należy pamiętać, że nie chodzi tylko o szyję, kark, ale o całe ciało. Warto zadbać o prawidłową pozycję odcinka lędźwiowego, czyli siedzieć w pozycji względnie wyprostowanej, ale takiej, która zachowuje naturalne krzywizny kręgosłupa. Nie próbujemy się przeprostować na siłę.

Po drugie, ważna jest zmienność pozycji. Dobrze jest od czasu do czasu popracować przez chwilę siedząc na podłodze albo klęcząc czy stojąc.

Co 5 minut powinniśmy wstawać od biurka i robić proste ćwiczenia, typu: skłony, krążenia tułowia, rozciąganie szyi, rozluźnić całe ciało.

Co godzinę należy zrobić sobie pięć minut przerwy. Wstać, poruszać głową w lewo, w prawo, w górę, w dół, poruszać obręczą barkową, pokręcić kółka barkami, żeby te wszystkie mięśnie w obrębie obręczy barkowej rozruszać. Warto również zadbać o nadgarstki, zacisnąć dłonie i pokręcić kółeczka, potem złożyć je jak do modlitwy, podociągać tak, by rozciągnąć też przedramiona, które są w stałym napięciu.

Bardzo ważny element, przy pracy siedzącej szczególnie, to praca oddechowa. Jeżeli już mamy pozycję względnie skorygowaną, należy skupić się na tym, żeby swobodnie oddychać nosem, co angażuje przeponę i pamiętać o tym, że praca oddechowa dodatkowo ma działanie wyciszające układ nerwowy. Napięcie mięśniowe naturalnie się zmniejsza, a przy okazji jesteśmy lepiej dotlenieni, więc mózg nie jest w stanie alertu. Dzięki temu może efektywniej zarządzać naszym ciałem.

Edukacja prozdrowotna

Wypoczynek codzienny - dlaczego trzeba wypoczywać?

Wypoczynek bywa często przez nas zaniedbywany, a przecież potrzebny jest każdemu z nas!

Nie raz mówimy do siebie: "Nie mam już siły, energii". Racja - tracimy ją nie tylko pracując ale także stresując się każdego dnia.

Skąd czerpiemy życiową energię? Źródeł jest mnóstwo. Zaliczają się do nich m.in.:

  • odpowiednio długi sen,
  • zdrowa dieta,
  • regularna aktywność fizyczna,
  • pozytywne relacje z ludźmi,
  • słońce,
  • kontakt z przyrodą,
  • realizacja pasji,
  • wypoczynek.

Coraz więcej osób twierdzi, że nie wie, jak wypoczywać i nie umie tego robić. Regularne przerwy w wykonywaniu aktywności są konieczne do zachowania zdrowych proporcji między nauką w szkole a domem, pracą i życiem prywatnym.  Właściwy wypoczynek zapewnia nam zdrowie i dobre samopoczucie, umożliwia nam efektywne radzenie sobie z trudnościami i stresem, ułatwia nam panowanie nad emocjami. Gdy jesteśmy wypoczęci, zdecydowanie łatwiej przychodzi nam kontrolowanie zachowania. Mamy więcej siły na to, aby zareagować spokojnie i na chłodno, a nie w sposób impulsywny lub irracjonalny.

Każdy z nas odpoczywa inaczej. Dla jednych będzie to aktywność fizyczna, inni natomiast potrzebują "poleniuchować". Nieważne jak odzyskujecie energię, ważne, żeby dała wam dużo siły do dalszej pracy!

Dziś w akcji
Zdrowo i Sportowo edycja 2019/2020:

Dzieci trenują w domu - Dzień 5
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Szanowni Państwo,

Dziś sport połączymy z zajęciami plastycznymi!

Dzisiaj, ale też w weekend, chcemy Wam zaproponować zbudowanie toru przeszkód.

Jest to zadanie o tyle fajne, że z doświadczeń prowadzenia zajęć sportowych w przedszkolach i szkołach wiemy, że dzieci uwielbiają takie tory przeszkód konstruować. Gorzej jest ze sprzątaniem ;)

Do budowy toru przeszkód można, oczywiście z zachowaniem zdrowego rozsądku i zasad bezpieczeństwa, wykorzystać praktycznie wszystko co jest pod ręką. Od poduszek, po krzesła.

Można też połączyć zadania z naszych poprzednich filmów.
Zobaczcie więcej propozycji na stronie akcji Zdrowo i Sportowo oraz w dodatkowo opublikowanym dziś filmie.

Pozdrawiamy
Zespół Zdrowo i Sportowo

Dziś w akcji
Zdrowo i Sportowo edycja 2019/2020:

Dzień higieny Velvet - "Światowy Dzień Wody"
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Szanowni Państwo,

22 marca obchodzony jest "Światowy Dzień Wody".

Z tej okazji, Partner akcji Zdrowo i Sportowo, czyli Velvet, przygotował dodatkowe materiały, rozbudowujące zestaw wchodzący w skład "Dnia Higieny Velvet".

My dokładamy do tego sportowe zabawy, ze scenariusza zajęć pt. "Woda".


Pozdrawiamy
Zespół Zdrowo i Sportowo

Szkoła Podstawowa Nr 382 w Warszawie